donderdag, februari 15, 2007

Scheepswerf Wolthuis


Vanmiddag bezocht ik de De Historische Scheepswerf Wolthuis in Hoogezand Sappemeer. Tien minuutjes fietsen van mijn huis...
Het weer was wonderlijk mooi en Roel Wolthuis, de eigenaar van de scheepswerf, altijd goedlachs, met een stem als een scheepshoorn en met filtersigaret in de mondhoek, vond het prima dat ik wat kiekjes kwam schieten...
Jij bent amateurfotograaf hè, informeerde hij nog voor alle zekerheid...
Jaja, zei ik, Maar ik doe wel de Fotovakschool!
"Oh,...Zo!!"was zijn antwoord...Nou je gaat je gang maar hiero heur... Ik moet nog even wat klusjes doen..." En weg was ie , het klossen van zijn klompen verstierf in de echo's van de oude loods...

"De oude werflocatie op de hoek van het Borgercompagniesterdiep en de Noorderstraat in Sappemeer is met recht een historische plaats, waar sinds het einde van de 17de eeuw achtereenvolgens door de families Raad, Mulder, Berg, Smit en Wolthuis vele honderden houten en stalen schuiten, smakken, pramen, tasken, tjalken, schoeners en bolschepen werden gebouwd en gerepareerd.

Het is ook de enige overgebleven, nog herkenbare werflocatie in de veenkoloniën. De eerste bekende scheepsbouwer op deze plaats was Jan Oomkes Raad. Hij bouwde er tussen 1705 en 1739 verscheidene snabben en tasken, kleine houten vaartuigen, hoofdzakelijk bestemd voor het vervoer van turf. Toen Jacobus Franciscus Smit, de oudste broer van Ferus Smit (waarnaar de tegenwoordige werf in Westerbroek is vernoemd), in 1905 de werf te Sappemeer overnam, hadden ijzer en staal reeds hun intrede in de scheepsbouw gedaan.
De werf is reeds sinds 1922 in bezit van dezelfde familie Wolthuis, waardoor niet alleen de gereedschappen en machines, maar ook zeer interessante documenten en foto's bewaard zijn gebleven. Door de kleinschaligheid zijn er sinds de jaren 1920 niet veel veranderingen doorgevoerd. De machines uit begin twintigste eeuw staan er nog, waaronder een knipschaar, ponsmachine, drukker en spantenbuiger.

Vanaf April zal er een aanvang gemaakt worden met de grootscheepse (!) renovatie van deze historische Scheepswerf.
Nog even tijd om de Oude Luister op de gevoelige plaat vast te leggen...
Natuurlijk vloog de tijd, en waren mijn battreijen veel te snel leeg!
Ik moet dus nodig nog eens terug naar scheepswerf Wolthuis!